Tre bygg – ett nabolag ved fjorden

Teglverksbrygga, Sementen og Høvleriet utgjør første byggetrinn i Østraadt Havn. Hvert bygg har sin egen identitet, men sammen danner de et helhetlig og levende bomiljø med nærhet til fjorden, grønne uterom og Sandnes sentrum. Her kan du velge blant ulike boligtyper og størrelser – alle med gjennomtenkte planløsninger, gode solforhold og kort vei til både sjø og byliv.

Bygg 1: Teglverksbrygga

Teglverksbrygga ligger ytterst på neset og blir en ny, høyreist velkomst til Sandnes for alle som ankommer byen sjøveien.

Bygget får åtte etasjer på det høyeste og rommer totalt 45 leiligheter. Her kan du velge mellom boliger med ett, to eller tre soverom, i størrelser fra ca. 38 til ca. 108 m² BRA-i.

I dette bygget kommer også fellesrommet, loungen og gjesteleilighetene – alle med kort vei til den nye fjordparken som etableres ned mot sjøkanten.

Navnet «Teglverksbrygga» ble valgt som følge av innsendte forslag i navnekonkurranse blant interessenter høsten 2025.

Bygg 2:
Sementen

Dette bygget er det midterste av de tre i første byggetrinn. I dette får samtlige leiligheter balkong mot sør. De mange med gjennomgående planløsning får også balkong i motsatt retning. Med den nye fjordparken på den ene siden og Østraadt Havns grønne uteområder på den andre siden, blir det fin utsikt uansett hvilken leilighet du velger.

Sementen får seks etasjer på det høyeste og til sammen 33 leiligheter. Her kan du velge mellom boliger med ett, to eller tre soverom, i størrelser fra ca. 40 til ca. 82 m² BRA-i.

Dette bygget får to hovedinnganger (A og B) fra bakkeplan og tilsvarende antall adkomster fra parkeringsanlegget under bakken. Det blir også to heiser, hvorav én går helt opp til sjette etasje.

Også navnet «Sementen» ble valgt som følge av innsendte forslag i navnekonkurransen utført høsten 2025.

Bygg 3:
Høvleriet

Dette bygget ligger lengst mot vest, altså nærmest Strandgata, av de tre som inngår i første byggetrinn. I dette får samtlige balkong mot sør. De mange med gjennomgående planløsning får også balkong i motsatt retning. Med den nye fjordparken på den ene siden og Østraadt Havns grønne uteområder på den andre siden, blir det fin utsikt uansett hvilken leilighet du velger.

Høvleriet får seks etasjer på det høyeste og til sammen 35 leiligheter. Her kan du velge mellom boliger med ett, to eller tre soverom, i størrelser fra ca. 38 til ca. 93 m² BRA-i.

Dette bygget får to hovedinnganger (A og B) fra bakkeplan og tilsvarende antall adkomster fra parkeringsanlegget under bakken. Det blir også to heiser opp til femte etasje.

«Høvleriet» var et annet av navneforslagene som nådde opp blant ideene fra interessenter høsten 2025.

– Vi skal gjøre mer enn å bygge nye boliger – vi skal skape en destinasjon

– Østraadt Havn utvikles på en sentrumsnær tomt på hele 26 mål som har vært preget av industri i alle år. Et sted som folk flest har kjørt, syklet og gått forbi, men ikke hatt noen grunn til å besøke. Nå skal vi åpne opp mot fjorden og gjøre både stedet og sjøfronten attraktiv for både byen og regionen, forteller Guttorm Skretting.

Les hele intervjuet om hvordan Østraadt Havn skal forvandle fjordkanten.

Den bærende tanken bak prosjektet – med arkitektens egne ord

– Hva ønsker dere å skape med Østraadt Havn – og hva gjør dette stedet spesielt i Sandnes? – Østraadt Havn skal bli et levende byområde som bygger bro mellom Sandnes sentrum og fjorden. Dette er et transformasjonsområde med en sterk industrihistorie – et sted der byen tidligere ikke fikk tilgang til vannet, men som nå åpnes for alle. Ambisjonen er å skape et nabolag med identitet, mangfold og liv, der historien, vannet og byen møtes på en naturlig måte.

Prosjektet har vokst frem gjennom en lang og konstruktiv prosess. Det som gjør Østraadt Havn unikt, er kombinasjonen av sentral beliggenhet, kontakt med fjorden, og respekt for den historiske arkitekturen i Strandgata.

Tannaz Meshkat
sivilarkitekt

Les mer om sivilarkitektens visjon for Østraadt Havn.

Et sted du får lyst til å være ute

«Et viktig premiss i planleggingen har vært at hele området blir bilfritt. All parkering skjer under bakken, slik at gårdsrom og grøntområder blir rene, trygge og tilgjengelige. Beboerne kjører rett ned i garasjen, og renovasjon skjer utenfor de sentrale oppholdssonene. Resultatet er grønne, sammenhengende uterom der man kan bevege seg fritt fra Strandgata til fjordkanten».

– Hva skal til for at folk heller vil være ute enn inne her?

Det spørsmålet har fulgt landskapsarkitekt Margrét Backman i Norconsult gjennom hele prosessen med Østraadt Havn.

MARGRÉT BACKMAN
SENIOR LANDSKAPSARKITEKT

Les mer om hvordan Østraadt Havn blir et grønt og bilfritt byområde ved fjorden.

Der sandnes begynte

Lokalhistorikere forteller at vi skal tilbake til 1723 for å finne den første kilden som bruker navnet Sandnæs. Det som skulle bli en by, startet på Norestraen – altså der Østraadt Havn nå skal realiseres.

Norestraen lå den gang under storgården Nedre Trones, som grenset ned mot fjorden. Her livnærte såkalte strandsittere seg og sine familier gjennom fiske og frakt av folk over fjorden. Etter etableringen av flere teglverk i området – det første var Sandnes Teglværk (Gamlaværket) i 1782 – vokste bosetningen sakte, men sikkert.

Fra ladested til bystatus

I 1860 fikk Sandnes ladestedsrettigheter ved lov av 14. april. Året etter ble ladestedet formelt skilt ut fra Høyland kommune ved kongelig resolusjon. Dette regnes som starten på Sandnes som by. Prosessen hadde begynt allerede i 1853, da man første gang søkte om status som ladested – til sterk motstand fra Stavanger, som fryktet konkurranse. Sandnes lå nærmere Jæren enn Stavanger, og ble raskt et naturlig handelssted for bøndene på Jæren.

Når teglhistorien får nytt liv

I 1873 ble de første planene for et nytt teglverk på «vår» tomt lagt. Det fikk navnet Nynæs Teglværk – og la grunnlaget for industri, arbeidsplasser og byutvikling i generasjoner. Nå fortsetter historien der den startet, når Østraadt Havn igjen bringer liv, mennesker og aktivitet tilbake til fjordkanten.